Järn

bebisar-och-jarn-jarnbehovjärn – bebisars järnbehov

hur mycket järn behöver en bebis?

→ Järn är ett av de näringsämnen som bebisar har svårt att få tillräckligt av. Det är därför som det finns järnberikade produkter till bebisar som välling och barngröt. Men det går lika bra att järnberika mat själv med tillexempel palttunnbröd eller helt enkelt se till att bebisen äter andra livsmedel som är naturligt rika på järn (kött, blodpudding, bönor osv) Enligt rekommendationerna från livsmedelsverket bör bebisar få i sig 8 mg järn per dag (En vuxen man behöver ca 9mg)  [2]

 

finns det olika typer av järn?

Det finns två olika typer av järn:
Hemjärn – som finns i kött och blodprodukter och som är den typen av järn som kroppen lättast tar upp.
Icke Hemjärn – är ett slags mineralsalt som finns i vegetabiliska produkter.
[3]

 

hur mycket järn innehåller maten?

Här följer exempel på olika livsmedels järninnehåll:

Mjälloms Tunnbröd 51 mg/100g (1 skiva innehåller 3,5 mg järn)
Pumpafrön 15 mg/100g
Torkade kikärtor 6,9 mg/100g
Torkade aprikoser 6 mg/100g

Livsmedelsverket har en livsmedelsdatabas där man själv kan söka på näringsinnehåll i olika typer av livsmedel.
[4][5]

 

Måste man ge industritillverkad gröt/välling?

Om du frågar mig? Nej, det måste man inte 🙂 Man kan tillgodose sitt barns järnbehov ändå tycker jag. Däremot är den industritillverkare gröten järnberikad och likaså ersättning/välling så jag tycker man måste utgå från sig själv och sitt eget barn för att känna efter hur man bäst kan säkerställa att de får i sig den mängden järn som de behöver, det kanske kan innebära en kombination av både industritillverkad gröt/välling och hemmagjorda alternativ.

Här följer två olika recept på egen hemmagjord gröt som är järnberikad med paltbröd:

skrädmjölsgröt

Här är ett recept på järnberikad gröt gjord på skrädmjöl »

hemmagjord bebisgröt

Här är ett recept på järnberikad havregrynsgröt »

 

Källor:
1:  Läkartidningen.se
2.  Livsmedelsverket
3.  Barnakuten.nu
4. Mjälloms.se
5. Livsmedelsdatabasen